barbell shrug

Trapezius ‘nekspieren’ trainen met barbell shrugs

De trapezius is een spier die bij veel mensen onderontwikkeld is, puur door het feit dat ze niet goed weten hoe de trapezius precies te trainen. Wat is de trapezius precies? Je zou het simpelweg de spier tussen je nek en schouder kunnen noemen. In dit artikel behandel ik slechts 1 oefening die geweldig zijn om deze ‘nek spier’ te trainen.




Barbell shrug

Erg eenvoudige maar effectieve oefening om je trapezius te trainen. De oefening ziet er vreemd uit van een afstandje, maar wanneer je deze oefening een paar weken probeert bouw je een trapezius van staal!

  1. Rechtop staan met je voeten op schouder breedte. Je houdt de barbell met beide handen vast, handpalmen naar binnen (met het ‘gezicht’ naar de dijen). Hou je handen iets verder uit elkaar dan je schouders. Dit is je startpositie.
  2. Til je schouders op zo ver als je kan. Adem terwijl je dit doet uit en hou de oefening even vast wanneer je trapezius aangespannen is. Gebruik beslist niet je biceps maar concentreer de gehele oefening op je trapezius!
  3. Keer weer terug in de startpositie terwijl je inademt
  4. Herhaal de oefening naar gelang je trainingsschema. (of: 4 x 8 of 3 x 10)

Het gros van alle oefeningen voor je trapezius is gebaseerd op deze oefening. Je kan de oefening uitvoeren met twee dumbbells, maar ook met een kabelstation. Het belangrijkste is dat je focust op je trapezius en de oefening niet gaat forceren door andere spieren mee te ‘smokkelen’. Bekijk onderstaande video voor een duidelijke uitleg over barbell shrugs.

Dit moet je ook lezen!

  • Niets gevonden gerelateerd aan dit bericht