4 oefeningen die je beslist moet doen!

Jezelf naar de sportschool te slepen is natuurlijk al een hele prestatie opzich. Er zijn heel veel mensen die nooit de moeite zullen nemen om te gaan sporten, hun lichaam en leven te verbeteren. Jammer eigenlijk, maar jij hebt er wel voor gekozen; anders was je niet op deze pagina neem ik aan? Aangezien jij wel traint wil je dat natuurlijk op de meest efficiënte en effectieve manier doen. Een zo groot mogelijk resultaat bereiken in zo min mogelijk tijd.

Door tegenvallende resultaten geven mensen de sportschool al vaak op. ‘Oninteressant en saai’ is wat je vaak hoort. Ja, als je dag in dag uit op een crosstrainer staat dan gaat het trainen in een sportschool je vanzelf wel tegenstaan. In dit artikel vind je 4 zeer goede oefeningen die je op dit moment waarschijnlijk nog niet uitvoerd, maar die je wel beslist zou moeten gaan doen. Op deze manier krijg je meer terug voor de tijd die je in je training steekt.


1. De Kettlebell of Dumbbell swing

De ‘swing’ is een erg goede oefening die veel mensen over het hoofd zien. De uitvoering gaat het beste met een Kettlebell, maar met een dumbbell is de oefening ook prima uit te voeren. De workout die je met je heupen doet is moeilijk te matchen met een ander soort oefening. Zorg er tijdens de oefening voor dat je hielen stevig tegen de grond ‘geduwd’ zijn en duw je heupen voorwaarts wanneer je de kettlebell voorwaarts zwaait.

 

2. Zwemmen

Een hele eenvoudige cardio oefening: zwemmen. Dit is één van de allerbeste oefeningen voor je gehele lichaam. Je gewrichten hebben nergens last van en het is één van de cardio oefeningen die de meeste calorieën verbruikt, tot wel 450 calorieën per 30 minuten. Efficiëntie ten top!

3. Pull-ups met een holle rug

Iedereen die aan fitness doet weet hoe nuttig pull-ups zijn. Je traint het gehele bovenlichaam, van rug tot je voorarmen. Het is één van de beste oefeningen die je kunt doen met enkel je eigen lichaamsgewicht. Een verticale pull-up (of holle rug) is nog efficienter dan een normale pull-up omdat je alle ‘trek’ spieren in één keer aanspreekt. Door een holle rug te maken in combinatie met een neutrale, normale grip krijgt je buik een intensieve workout. Wanneer je de pull-up uitvoert moet je bijna helemaal horizontaal hangen. Je borstkast dient je handen te raken!

Pull ups holle rug

4. Renegade rows

Oké, de oefening klinkt misschien stoer, maar wanneer je ‘m eenmaal in je workout hebt verwerkt raak je er al snel aan gewend. De renegade row is goed voor vrijwel iedereen die aan fitness of krachttraining doet. Je spreekt het gehele bovenlichaam aan door deze pittige oefening te doen. Je benen worden ook aangesproken door deze oefening omdat je benen gebruikt worden als stabilisatie. Zie onderstaande video hoe de renegade rows exact uitgevoerd dienen te worden. Ik raad je wel een om vierkante dumbbells (of hexa dumbbells) of kettlebells te gebruiken voor deze oefening. Met ronde dumbbells ga je al snel ‘rollen’.