5 fitness mythes ontkracht

5 fitness mythes ontkracht

Wanneer het aankomt op lichaamsbeweging zijn er enorm veel onzinverhalen die over het web zwerven. Geen wonder met de vele blogs en fora die nationaal en internationaal aanwezig zijn. Er zijn een aantal mythes die keer op keer weer terugkomen en die ik bij deze graag wil ontkrachten.

Vrouwen worden enorm gespierd van krachttraining

Veel vrouwen gaan met de intentie naar de sportschool om zich enkel en alleen op cardio te focussen. Vaak met angst dat het tillen van zware gewichten voor een mannelijk en gespierd lichaam zorgt. Vrouwen kunnen om een zeer eenvoudige reden niet ‘bulky’ en supergespierd worden zoals een man. Er wordt simpelweg niet voldoende testosteron geproduceerd door het vrouwelijk lichaam.



Daarom; vrouwen, wees niet bang om lekker met zware gewichten te trainen.

Deadlifts en squats zijn gevaarlijk

Pak je weleens iets van de grond af? (een mandje met boodschappen bijvoorbeeld) Dan heb je een deadlift uitgevoerd. Ooit opgestaan vanuit een zittende positie? Dan heb je een squat oefening uitgevoerd. De oefeningen zijn beslist niet gevaarlijk mits je de techniek goed uitvoert. Niet té zwaar trainen en zorgen voor de juiste houding. Leer de juiste houding voor een squat en een deadlift.

3 sets van 10 herhalingen is het beste

‘Beste’ is een leeg woord van 5 letters. Er is geen beste manier van trainen en er is geen schema wat het best is. Of iets voor jou werkt is afhankelijk van je lichaamsbouw en je doelstellingen. Dat gezegd hebbende, als je net begint met trainen dan werkt 3×10 prima. Probeer het een maandje en ga dan kijken op welke manieren je nog meer kunt trainen.

Apparaten zijn veiliger dan losse gewichten

Apparaten zijn niet veiliger dan losse gewichten. Ze limiteren je juist in je training. Met een machine kan je 1 enkele beweging maken die van tevoren is vastgesteld. Als je dezelfde tijd en moeite steekt in trainen met losse gewichten als met apparaten behaal je sneller betere resultaten. Je traint onder andere je stabiliserende spieren en je werkt aan je natuurlijke balans. Net als met de deadlift en squat is het van belang dat je de oefening op de juiste maniet uitvoert.

Crunches verbanden vet

Helaas, een eeuwenoude mythe. Als je graag je buikspieren wilt kunnen zien dan zal je toch echt je buikvet kwijt moeten raken. Ga voor een lager vetpercentage in plaats van 15 minuten crunches per dag. Gezond en voldoende eten in combinatie met de juiste intensieve kracht- en cardio training is de enige manier.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *