Afvallen, de 8 grondslagen voor jouw perfecte lichaam

Afvallen, de 8 grondslagen voor jouw perfecte lichaam

1. Stel doelen op

Zonder een heldere doelstelling wordt het enorm moeilijk om iets te bereiken. Hoe ga je immers bijhouden hoe ver je bent gevorderd als je geen einddoel hebt? Voordat je ook maar een stap zet binnen de muren van een sportschool zet of je eerste gezonde maaltijd hebt gegeten moet je een duidelijke en heldere doelstelling hebben.



 

Binnen het bedrijfsleven worden vaak SMART doelstellingen gebruikt om een doel duidelijk te maken.

Specifiek ik wil 5 kilo lichaamsvet kwijtraken, niet: ik wil sterker worden

Meetbaar die 5 kilo is te meten met een weegschaal

Acceptabel is de doelstelling acceptabel genoeg? Heb je wanneer deze doelstelling is bereikt het perfecte lichaam?

Realistisch als je 110 kilo weegt wordt het lastig om 30 kilo vet in 2 weken te verliezen. Zet realistische doelstellingen!

Tijdgebonden verbind een tijdsspectrum aan je doelstelling. Bijvoorbeeld: op 1 oktober in het jaar 2012 wil ik….

Documenteer al je vorderingen zodat je over langere tijd een duidelijk schema krijgt wat je precies fout doet en wat er goed gaat.

2. Doe aan krachttraining

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar om de een of andere reden wordt dit aspect vaak vergeten. Veel mensen focussen op cardio training. Het trainen met gewichten geeft een boost aan het metabolisme. Je verbrandt op die manier meer calorieën wanneer je in rust bent. Tevens verbrand je meer tijdens het doen van cardio fitness.

3. Doe aan cardio

Naast het trainen met gewichten moet je tevens een flink aantal uurtjes in cardio steken. Fietsen, roeien, crosstrainer, hardlopen.. minimaal 3 keer per week, een goede 45 minuten. Vergeet echter niet om ook aan krachttraining te doen. Mensen die puur en alleen de focus leggen op cardio zijn vaak dun maar hebben geen ‘fysiek’. Ze zijn dun maar zonder enige vorm in hun lichaam. Combineer cardio en krachttraining dus op de juiste manier!

4. Let op je eten

Een zeer belangrijk component als je een ‘perfect’ lichaam wilt trainen. Let op datgene wat je naar binnen duwt. Het minimaliseren van calorieën is niet genoeg. Verminder het aantal eenvoudige koolhydraten zoals cake en snoep. Het is beter om complexe koolhydraten te eten zoals havermout, aardappels en bruin brood. Probeer een groot aantal eiwitten binnen te krijgen, op zijn minst 2 tot 3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Wil je precies weten hoeveel je moet/mag/kan eten? Bereken het dan met dit voedingsschema.

5. Drink water

Het drinken van water is niet alleen essentieel voor de gezondheid en fysieke gesteldheid. Het drinken van voldoende water stimuleert het verbranden van vet. Het verbranden van vet kan alleen plaatsvinden wanneer het lichaam zich in een zo optimaal mogelijke staat is. Spieren bestaan voor ongeveer 75% uit water. Zonder voldoende water om het spierweefsel te ondersteunen zal niet de maximale vetverbranding worden behaald. Een ander bijkomend effect is dat onze nieren optimaal functioneren wanneer er voldoende water wordt gedronken.

6. Zorg voor consistentie

Consistentie is belangrijk, het geeft richting aan je training en veranderd enigszins je levensstijl. Het is belangrijk om nooit een maaltijd of training over te slaan. Als je alles plant moet je jezelf er aan houden. Een ‘misstap’ kan leiden tot minder motivatie wat er voor kan zorgen dat jij je doelstelling niet behaald. 80% van alle mensen behalen hun doelstellingen niet omdat ze denken ‘ach, een keer overslaan kan wel’.

7. Gebruik supplementen

Je dieet kan nog zo perfect zijn, het kan altijd zijn dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, zij het vitamines, eiwitten of andere stoffen. Maak een uitgebalanceerd voedingsschema en vul dit schema aan met supplementen waar nodig. Een potje vitamines en mineralen is niet duur en zorgt er voor dat je gezond blijft.

8. Blijf gemotiveerd

Motivatie is soms lastig om vast te houden, helemaal wanneer je niet snel genoeg resultaat ziet. Wat je motivatie kan geven is totaal afhankelijk per persoon. Een aantal dingen die helpen zijn het zoeken van een trainingsmaatje, maar ook punt zes is belangrijk; train met enige consistentie! Lees het artikel over gemotiveerd trainen.

Dit zijn acht punten waarmee je uit de voeten kan. Volg deze punten en ik weet zeker dat het eenvoudiger wordt om dat perfecte lichaam te ‘creëren’. Heb je wellicht nog een aantal extra punten? Deel ze in de reacties en help je medesporters!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *