Calorie verbruik per activiteit, een handige calorie wijzer

Calorie verbruik per activiteit, een handige calorie wijzer

Mensen zijn vaak geobsedeerd door het aantal calorieën wat ze per workout verbraden. Zijn die calorieën nou echt zo belangrijk? Ja, het is een handige maatstaf waarmee je kan meten wat je behoeftes zijn en waar je een krachttraining en voedingsschema op kunt afstellen. Onderstaande caloriewijzer geeft weer wat je calorie verbruik is per activiteit

Naast een aantal standaard activiteiten zoals zwemmen staan er ook wat minder voor de hand liggende activiteiten tussen. Hoeveel calorieën verbrand je bijvoorbeeld tijdens het wassen van je auto?



Hoe werkt dit schema precies? Heel eenvoudig: de eerste colom geeft aan wat je verbrand per kilo lichaamsgewicht. Stel, je weegt 70 kilo en je wandelt een half uur dan verbrand je 2 x 70 calorieën is 140 calorieën.

Goede oefeningen om veel calorieën mee te verbranden? Zwemmen, traplopen (stairclimber!), fitnessen (krachttraining, duh!) en hardlopen.

Energieverbruik per half uur lichaamsbeweging
Activiteitkcal per half uur per kgkcal per half uur bij 80 kgkcal per half uur bij 100 kgkcal per half uur bij 120 kg
Slapen½4252.563
Zitten (praten)0.786378.7594.5
Staan0.60486072
Zittend werk (administratief)0.786378.7594.5
Trap op lopen360450540
Trap af lopen200250300
Wandelen2160200240
Fietsen2160200240
Autowassen200250300
Bed opmaken180100120
Stofzuigen120150180
Strijken180100120
Tuinieren200250300
Energieverbruik per half uur sporten
Sportactiviteitkcal per half uur per kgkcal per half uur bij 80 kgkcal per half uur bij 100 kgkcal per half uur bij 120 kg
Zwemmen5400500600
Fitnessen4320400480
Joggen280350420
Schaatsen280350>420

Eén gedachte over “Calorie verbruik per activiteit, een handige calorie wijzer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *