Deadlift verbeteren, een vraag via de mail

Deadlift verbeteren, een vraag via de mail

Over deadliften bestaan een hoop vragen en onduidelijkheden. Velen schetsen dat deze oefening slecht zou zijn voor je rug. Onzin, je kunt vele kilo’s tillen mits je de oefening goed uitvoert. De volgende vraag kwam binnen van een lezer van krachttrainingonline.nl. Deze persoon doet het al heel aardig wat betreft deadliften.

Vraag: Mijn ultieme doel is om aan het eind van dit jaar een goede 250 kilo to kunnen deadliften. Ik kom al redelijk in de buurt. Als voorbeeld; recent heb ik 10 x 100 kilo getild, 8 x 150, 6 x 200, 3 x 215 en 1 x 225. Die laatste paar kilo’s zijn bijna niet te doen. Doe ik wellicht teveel warming-up en moet ik eerder op een hoger gewicht gaan zitten?



Antwoord: Je doel is dus 250 kilo deadliften, dat is zeker te doen gezien het gewicht wat je op dit moment al tilt. Op dit moment doe je behoorlijk wat herhalingen per gewicht voordat je aan de ‘real deal’ begint. Waarom in vredesnaam? Atleten rennen ook geen 5 kilometer voordat ze aan de 100 meter sprint beginnen.

Het doen van veel herhalingen heeft niets te maken met het tillen van een zwaar gewicht. Schrap dus de vele warming-ups. Begin bij 150 kilo en werk daarna heel snel toe naar de 250 kilo. Probéér het gewoon eens in plaats van je spieren moe te maken voordat je kunt beginnen aan de 250 kilo. Hoogstwaarschijnlijk lukt het op dit moment al om die 250 kilo een keer te liften.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *