Krachttraining en boksen, goede combinatie?

Krachttraining en boksen, goede combinatie?

Een lastig onderwerp, krachttraining en boksen. Gaat het goed samen of niet? De mening zijn er enigszins over verdeelt, maar dit is de waarheid. Krachttraining en boksen gaat samen, maar in mindere mate dan bijvoorbeeld zwemmen en krachttraining.

Als bokser moeten je spieren lang zijn en geschikt zijn voor ballistische kracht, oftewel explosieve kracht. Enorm veel massa trainen heeft geen enkele zin, je zet onnodig gewicht aan wat er voor kan zorgen dat je in een hogere gewichtsklasse geplaatst word. Issolatie oefeningen zijn daarom uit de boze. Alleen de biceps, triceps of rug trainen voegt simpelweg geen klap toe aan een sport die grotendeels bestaat uit snelheid en explosiviteit



Vroeger trainden boksers alleen met het eigen lichaamsgewicht. Opdrukken, optrekken aan een rekstok.. in principe een verkeerde manier van trainen omdat deze oefeningen door het gebruik van het lichaamsgewicht veel te zwaar zijn.

De oefeningen die je moet doen als boksers zijn er in principe drie:

  • Squat
  • Bankdrukken
  • Deadlift

Dit zijn de drie basis compound krachttraining oefeningen die bij vrijwel iedere sport passen. Het is echter belangrijk voor boksers dat er getraind word met en laag gewicht en veel herhalingen. Het is de bedoeling dat er getraind word om het uithoudingsvermogen te verbeteren en explosiviteit te vergroten. Deze vorm van krachttraining helpt je om grote vorderingen te maken als boksers en geeft je een streepje voor op concurrenten.

Ook belangrijk voor boksers:

Touwtje springen, stoten tegen bokszakken, met tweetallen stoten op elkanders handen. Een bokstraining bestaat uit techniek, kracht maar ook uit cardio training.  Voor de meeste wedstrijd boksers is het spieruithoudingsvermogen vaak belangrijker dan de kracht van de spier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *