Krachttraining voor 50+

Krachttraining voor 50+

Tot mijn verbazing zag ik vandaag pas hoeveel mensen op leeftijd er eigenlijk in mijn sportschool aan fitness doen. Iets oudere heren en dames die de 50 ruim gepasseerd doen lekker aan cardio of zijn in de weer met krachttraining. Tja, waarom eigenlijk ook niet? Fitness wanneer je iets ouder bent is juist een geweldige dagbesteding. Door het trainen van je spieren wanneer je de 50 gepasseerd bent voel je jezelf fitter. Sterker nog, door regelmatig aan krachttraining te doen kan je het verouderingsproces zelfs een beetje tegengaan.

Naarmate mensen ouder worden neemt de spierkracht af. Daarnaast functioneert onze stofwisseling op leeftijd een stuk langzamer en is de capaciteit van hart en longen afgenomen. Door het vertragen van de stofwisseling slaan we wat extra vet op. Daarnaast worden we minder flexibel en wordt het reactievermogen langzamer. Het ziet er niet zo rooskleurig uit op het eerste gezicht. Door een paar keer per week aan krachttraining te doen is de achteruitgang van het menselijk lichaam voor een groot deel te voorkomen. Sommigen gaan zelfs zo ver om te zeggen dat je de achteruitgang met zo’n 50% kan verminderen.



Dus daarom dames en heren op leeftijd, 10 redenen waarom jullie in de sportschool moeten staan om aan die gewichten te trekken

  1. Bewegen is leuk, het geeft meer plezier in je leven.
  2. Je krijgt meer energie van fitness en je gaat je fitter voelen.
  3. De kans op gewrichtsklachten neemt af.
  4. De kans op hart- en vaatziekten neemt af.
  5. Je longen worden sterker waardoor je meer lucht krijgt.
  6. Je botten worden sterker van krachttraining.
  7. Je gevoel voor evenwicht verbeterd waardoor je minder kans hebt om te vallen en iets te breken.
  8. Betere mentale weerbaarheid en minder kans op depressiviteit.
  9. Het reactievermogen wordt beter.
  10. Doordat je sterker wordt is het eenvoudiger om hobby’s te blijven uitoefenen.

10 redenen, maar er zijn nog veel meer redenen om te gaan sporten. Voordat je naar de sportschool gaat is het overigens handig om jezelf even te laten checken bij de huisarts en te vragen of hij het er mee eens is dat je aan het sporten slaat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *