Krachttraining voor vrouwen, een aantal pointers voor de dames

Krachttraining voor vrouwen, een aantal pointers voor de dames

Krachttraining voor vrouwen is een ideale manier om in vorm te komen. Veel vrouwen zijn bang dat ze door met gewichten te trainen ‘breed’ worden. Deze angst is ongegrond, vrouwen zetten veel minder snel spiermassa aan waardoor het voor een vrouw echt moeilijk is om ‘breed’ te worden.

Afijn, wat wil 99% van de vrouwen bereiken met krachttraining? Een iets strakkere buik, strakkere billen, mooie benen en wellicht iets gelifte borsten. Het kan zijn dat je als vrouw net bij die ene 1% behoort die echt wil gaan bodybuilden, dan is dit artikel niet voor jou bestemd.



Stap maar van die crosstrainer en zet die stepper bij het grofvuil. Je kan hier dagelijks een uur op trainen zonder ook maar enig resultaat te zien. Met goede training en de juiste voeding ga je wel resultaten bereiken die jij wilt zien.

Hoe moet je trainen?

Je training bestaat uit een Full Body schema, dit betekent dat je het gehele lichaam traint. Hierbij doe je drie basis oefeningen met de voornaamste spieren:

  • Squat of legpress (voor benen en billen)
  • Deadlift (onderrug, benen, billen)
  • Cable row (rug)

Hier kan je mee beginnen, je bouwt een goede basis en je pakt zowel je ‘probleemgebieden’ als andere spieren aan. Veel vrouwen maken bij krachttraining de fout om alleen te focussen op de probleemgebieden. Niet doen! Train je gehele lichaam. Als je al je spieren traint breng je het gehele lichaam in vorm. Dit zorgt er niet alleen voor dat alles strak wordt, maar zorgt ook voor een verhoogt metabolisme; het energieverbruik in rust. Echter, je hoeft niet alles tot in den treuren te trainen. Vergeet die biceps en triceps oefeningen maar, niet nodig.

Andere oefeningen die je zeker niet moet vergeten zijn bankdrukken en crunches. Met crunches train je je buikspieren wat resulteert in een strakkere buik. Bankdrukken zorgt voor een stevigere boezem.

Herhalingen, sets en gewicht

Als je begint met krachttraining is het verstandig om rustig aan te doen. Neem een gewicht waar je minimaal 10 herhalingen kunt doen. Vervolgens doe je 3 setjes van 10 herhalingen (30 oefeningen in totaal)

Eigenlijk is krachttraining voor vrouwen net zo eenvoudig als voor mannen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je breed wordt. Het enige wat deze manier van trainen gaat opleveren is resultaat. Je wordt fitter, het immuunsysteem wordt na verloop van tijd sterker en je zult meer voldoening halen uit je trainen. Cardio is nog steeds een optie, maar in plaats van dat je iedere week 5 uur op een cardio toestel zit raad ik je ten zeerste aan de helft van de tijd in krachttraining te steken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *