Misselijk tijdens het trainen? Ga de misselijkheid tegen met 5 tips!

Misselijk tijdens het trainen? Ga de misselijkheid tegen met 5 tips!

Het gebeurd mij eigenlijk vrijwel nooit, misselijk tijdens het trainen. De eerste keer dat ik echt goed ‘ziek’ was tijdens een fitness training, was toen ik een jaar of 16 was. Hop, 200 kilo op een legpress en wegdrukken maar. Na twee setjes voel ga je zweten op een vreemde manier, hetzelfde wat je voelt wanneer je teveel hebt gedronken. En daar zat ik, zwetend op het toilet. Nu, 7 jaar later had ik exact hetzelfde gevoel door heel intensief te trainen. Eerst bankdrukken, en hup, direct chin-ups. 60 seconden rust, bankdrukken, en weer chin-ups. Van beide oefeningen setjes van 3. Vervolgens incline bankdrukken gecombineerd met seated rows. Dat laatste setje seated rows.. pff, verschrikkelijk!

 



Maar wat kan je doen tegen deze misselijkheid? Minder hard trainen is het eerste wat bij je opkomt, maar er zijn nog een aantal andere mogelijkheden om misselijkheid tijdens het trainen tegen te gaan.

 

  1. Voorkom een lage bloedsuikerspiegel door een eetlepel malto dextrine te gebruiken op een liter water. Dit voorkomt een lichte vorm van hypo. Gooi niet teveel van dit goedje door je water, dat zorgt namelijk voor het omgekeerde effect.
  2. Ademhaling! Zeer belangrijk! Ik heb zelf nog weleens de neiging om tijdens een zware set mijn adem in te houden. Onder geen beding doen, weinig zuurstof word je geheid misselijk van. Inademen door de neus, uitademen door de mond. Een buikademhaling is minder zwaar, adem daarom altijd vanuit je middenrif in plaats van je borstkast!
  3. Rust voldoende tijdens je work-out. In mijn geval had het hier zeker mee te maken, omdat ik na een oefening direct een volgende pakte zonder rust. Het is een aanslag op je lichaam, rust daarom zeker anderhalve minuut om misselijkheid tegen te gaan.
  4. Voorzie je spieren van energie! Neem een goede post-workout shake. Drink een kleine 10 minuten voor het trainen 30 gram whey met 300 tot 500 ML water.
  5. Cardio! Dit is niet een tip die je direct zal helpen, maar cardio verbetert je uithoudingsvermogen en longcapaciteit wat de kans op misselijkheid zal doen afnemen. Doen dus!

 

5 eenvoudige tips dus, om misselijkheid tegen te gaan. Doe niet te gek tijdens het trainen, want voordat je het weet hang je boven een toiletpot je ontbijt, lunch of dinner te bekijken. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *