Sled training, training met een slee

Sled training, training met een slee

Sinds kort is er een nieuwe sportschool neergestreken in ons dorp die al redelijk wat vernieuwende manieren van trainen heeft geïntroduceerd. Zo ook het trainen met een slee, ook wel sled training. In de basis is het heel eenvoudig, een slee voorttrekken over een vlakke ondergrond. De voordelen van trainen op deze manier is echter zeer groot.



De voordelen van het trainen met een slee 

–       Afwisseling

  • Vaak hoor ik mensen klagen dat de sportschool maar een saaie bedoening is. Het trainen met een slee zorgt voor een welkome afwisseling tussen al het bankdrukken en trainen op een crosstrainer.

–       Ideale manier voor grotere atleten om ook uithoudingsvermogen op te bouwen

  • Grotere atleten zoals rugby spelers kunnen door te trainen met niet intensieve oefeningen een goede aerobe fitheid opbouwen. Denk hierbij aan het trainen van de biceps en triceps met de slee.

–       Ontwikkel anaerobe fitheid

  • Het sprinten met een slee die voorzien is van voldoende gewicht is ZWAAR. Je bouwt er wel een goede conditie én explosiviteit mee op. Voetballers gebruiken sled sprints om een hoger acceleratievermogen te bereiken tijdens het sprinten.

–       Spiermassa opbouewen

  • Met zware gewichten en een slee kan je de groei van spieren stimuleren. Het is een zeer goed alternatief voor normale krachttraining. Het intensief trainen met een slee zorgt voor de aanmaak van androgeen, hét groeihormoon wat zorgt voor spiergroei.

Tips voor het trainen met een sled

  1. Gebruik een vlak oppervlak waar je de slee overheen kunt trekken. Kunstgras of plat, droog gras is ideaal!
  2. Begin rustig met een slee en probeer te gaan voor een training van 15 minuten in plaats van een zo zwaar mogelijke training. Oefen de bewegingen die je moet maken met de slee. Probeer dus eerst te trainen zonder gewicht voordat je begint gewichten te stapelen.
  3. Zoals met alle fitness programma’s is er geen optimale manier van trainen die voor wonderen zorgt. Alle workouts hebben effect mits je rekening houdt met de basis principes van trainen, dus; steeds zwaardere belasting, voldoende herstellen, lang genoeg trainen, specifiek trainen en vaak genoeg trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *