Sportvoeding, voeding voor krachtsporters

Sportvoeding, voeding voor krachtsporters

De optimale sportvoeding kan je vaak net dat laatste beetje geven wat je nodig hebt om je doelstelling te bereiken. Goed trainen met slecht eten heeft wel effect op je lichaam, maar goed eten en goed trainen geeft de allerbeste sportieve resultaten, of het nu krachttraining betreft of voetbal. Dus wat moet je eten als sporter? Veel eiwitten in combinatie met koolhydraten en weinig vet in de volgende verhouding: 50% 30% 20%. (beetje spelen met de verhouding naargelang de behoefte, niet te veel vet eten!)

Maar die 50% eiwitten, dat haal ik nooit uit mijn normale voeding toch? Het is mogelijk, maar als je een keer in de knoop zit qua tijd (met andere woorden, geen tijd om te koken) dan is een eenvoudige oplossing voor sportvoeding een eiwit shake. Een eiwit shake bevat een enorme hoeveelheid eiwitten, voldoende om aan je dagelijkse behoefte te komen.



Hoeveel eiwitten per dag dien je dan binnen te krijgen? De standaard regel is rond de 3 gram per kilo lichaamsgewicht. Voor mij is dat bijvoorbeeld 240 gram eiwitten. Zelf gebruik ik sportvoeding in de vorm van eiwit shakes, en die helpen om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Verschil whey concentraat en whey isolaat

Het verschil is heel eenvoudig, concentraat bevat per maatschep ongeveer 70 tot 85% proteïne, de overige 15% bestaat uit lactose, vet en koolhydraten. Whey isolaat daarentegen bevat 90 tot 98% proteïne, een stuk meer dus! Er zit echter een addertje onder het gras, whey isolaat is namelijk een stuk duurder dan whey concentraat. Daar staat tegenover dat whey isolaat wel veel zuiverder is, dus minder lactose, vet en koolhydraten. Whey isolaat kan je net een zetje in de rug geven als je wilt dalen in vetpercentage. Daarbij is het ook zeer geschikt voor mensen die lactose intolerant zijn.

Wat is nu eigenlijk het geheim bij sportvoeding? Niets eigenlijk, het is niet zo moeilijk. Niet te vet eten, voldoende eiwitten en voldoende koolhydraten. Gebruik eiwit shakes om je dieet aan te vullen als je denkt dat je eiwitten tekort komt. Bereken je voedingswaarde en eet naar je behoefte.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *