Trampoline fitness, trainen met een trampoline

Hoewel de trampoline vroeger een toestel was wat voornamelijk te vinden was in diverse circussen heeft de trampoline nu toch echt een plaatsje veroverd in de Nederlandse tuinen. En de trampolines zijn reusachtig! Naast dat trampolines erg leuk voor kinderen zijn, zijn deze ook zeer nuttig voor volwassenen die graag iets willen doen aan conditie en figuur. Het springen op de trampoline kan namelijk best een intensieve workout zijn!

Wanneer je de voordelen van het springen op een trampoline echt wilt ondervinden dan zal je minimaal 3 keer in de week minimaal 20 tot 30 minuten moeten springen. Eigenlijk een beetje dezelfde ‘regels’ als bij andere sporten.


Door intensief te springen verbrand je een behoorlijke bak met calorieën. In een half uur verbrand je 240 calorieën door op een trampoline te springen. Goede oefening dus! Naast verbranding gaat je conditie ook vooruit wanneer je met enige regelmaat springt. Daarnaast merk je dat coördinatie en lenigheid verbeteren. Wanneer je springt gebruik je bijna je hele lichaam om te stabiliseren. Je spant enorm veel spieren aan. Het is dus een complete body workout.

Hoewel trampoline springen een relatief veilige manier van trainen is raad ik je sterk aan om op te warmen voordat je begint. En begin rustig, om verrekkingen en blessures te voorkomen. Als je nog niet bedreven bent in het springen op een trampoline dan is het vanzelfsprekend aan te raden om salto’s en dergelijke achterwege te laten.

Succes met trainen!