Voedingssupplementen, creatine

Voedingssupplementen, creatine

Voedingsupplementen kunnen een belangrijke aanvulling zijn op je training. Whey, creatine, aminozuren.. allemaal van belang, maar het is essentieel dat deze voedingssupplementen goed gebruikt worden. Vandaag een beetje informatie over creatine.

Creatine wordt door sporters gebruikt om betere prestaties neer te zetten bij het sporten. Het gaat hier dan voornamelijk om korte inspanningen. Creatine is dus het perfecte voedingssupplement voor krachtsporters, het is een brandstof.



De hoeveelheid creatine die standaard in de spieren aanwezig is, is voldoende voor 8-12 seconden maximale inspanning. Uit onderzoek is gebleken dat na gebruik van creatine supplementen maximale inspanning verbetert (met 5 seconden tot 3 minuten), dat men sneller herstelt na een sprint en dat vermoeidheid en verzuring wordt uitgesteld. Creatine werkt alleen voor explosieve sporten (bijv. vechtsporten en sprintnummers). Uit onderzoek is gebleken dat sneller spiermassa wordt opgebouwd tijdens krachttrainingsprogramma’s als creatine wordt gebruikt. Waarschijnlijk wordt de opbouw van spiermassa versneld doordat de spiervezels zwellen bij creatine gebruik. Dit is een extra prikkel voor de spiervezels om te groeien.

Er is geen ideale tijd om creatine in te nemen. Een creatine shake verhoogt het creatine niveau in je spieren boven normaal niveau. Sommige sporters nemen het daarom voor het sporten, sommige kort erna. Het maakt in essentie geen klap uit wanneer je een creatine shake neemt omdat het vrij lang duurt voordat het creatine niveau in je spieren is gestegen. Of je het nu midden in de nacht neemt of vlak voor het trainen, je hebt er evenveel profijt van.

Werkt creatine voor iedereen? Ja, maar bij de een werkt het beter dan bij de ander. Sommige sporters hebben van nature al een hoog creatine niveau in hun spieren. Het nemen van een creatine shake levert daarom weinig extra resultaat op. Om een creatine shake zo goed mogelijk te laten werken is het aan te raden deze te nemen met een koolhydraatrijke drank of een vruchtensap. Neem creatine onder geen beding in met cafeïne. Cafeïne remt de werking van het creatine voedingssupplement.

Creatine is net als Whey of andere voedingssupplementen geen wondermiddel. Als je op dit moment niet goed eet, geen fatsoenlijk trainingsschema hebt of sinds kort traint heeft het geen zin om creatine te gebruiken.

Heb je wellicht nog tips op het gebied van creatine? Laat ze achter in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *