Veelgemaakte fouten bij fitness en krachttraining

Veelgemaakte fouten bij fitness en krachttraining

Bezint eer ge begint luidt het devies. Veel beginnende krachtsporters, en dan voornamelijk jongeren, denken dat je zonder veel omhaal direct kan beginnen met bankdrukken, squatten, deadlift en andere oefeningen waar je jezelf bij kan blesseren. Door onvoldoende kennis en onvoldoende opwarming zit je al snel met een verrekt spiertje.. of erger. Dit artikel behandelt veelgemaakte fouten bij fitness en krachttraining.

 



Warming up vergeten

Een echte doodzonde, warming up is zeer belangrijk als je blessure vrij wilt trainen. Door je spieren op de juiste manier voor te bereiden op een training haal je het maximale uit je training. Veel mensen beginnen direct met gewichten, soms op een laag gewicht. “Ik warm toch ook op als ik met een laag gewicht begin?” Nee. Je zal echt moeten rekken en strekken om goed op te warmen. Fiets even een kleine tien minuten zodat je helemaal klaar bent.

Met teveel gewicht/weerstand trainen

Door met teveel gewicht te trainen kan je je spieren echt ‘kapot’ trainen. Een branderig gevoel na het trainen is prima, maar wanneer je moet ‘gooien’ met een gewicht om de oefening uit te voeren ben je verkeerd bezig. Minder gewicht nemen en focus leggen op de uitvoering van de oefening!

Verkeerde voeding

Je training zal alleen een maximaal effect bereiken wanneer je de juiste voeding tot je neemt. Laat die cola en zoete frisdranken dus maar staan. Maak een voedingsschema.

Verkeerd of overmatig gebruik van supplementen

Veel beginnende krachtsporters zijn in de veronderstelling dat meer beter is. Een halve kilo whey per dag wegwerken (okay wellicht wat overdreven) heeft geen enkele zin. Wederom raad ik je van harte aan om een goed voedingsschema te maken en supplementen te gebruiken wanneer je (bijvoorbeeld) niet voldoende eiwitten uit je voeding kan halen.

Op een verkeerde manier sporten gebeurt overal; voetbal, schaatsen, maar ook in de sportschool. Focus jezelf op de uitvoering van een oefening in plaats van zoveel mogelijk gewicht aan een barbell te hangen. Als beginner moet je rustig opbouwen, kracht en zwaardere gewichten komen vanzelf aan bod!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *