Core strength balans-oefeningen

Core strength balans-oefeningen

Naast de gewone krachttraining en cardiotraining is er nog een 3de groep van trainingsoefeningen, die zeker niet mag ontbreken in je allround trainingschema: Core strength balans-oefeningen.

Door bepaalde oefeningen ga je hierdoor je Core (gebied rondom je middel) versterken en de balans van je eigen lichaam/spierengroepen versterken.



Voor deze balansoefeningen zijn er vele verschillende trainingsmanieren en hulpmiddelen. Enerzijds is er de gekende Zwitserse bal, hierbij worden de buikspieren en rugspieren via het onstabiele karakter van de bal extra gestimuleerd voor een betere balansversterking.

Een andere methode die je veelvuldig ziet terug komen bij surfers, die zich voorbereiden op een lange surfvakantie, zijn de Indo Boards. Dit Core trainingsmiddel is eenvoudig zelf te maken en bestaat uit een plank (met onderstaande botsranden om harde valpartijen te voorkomen) en een roller.

Door het lichaam in balans te houden op een Indo Board versterk je direct je Core spieren en merk je na enkele dagen al een betere balans. De werking van de Indo Board training begint reeds met een dagelijks oefenen van 5-10minuten. De moeilijkheidsgraad kan vergroot worden door het buigen van de benen, wat bij een eerste poging gegarandeerd voor verzuring in de bovenbenen zal zorgen.

Een ideale training voor je op skivakantie of andere sportieve vakantie wilt vertrekken waar de balans van je lichaam essentieel is.

Eén gedachte over “Core strength balans-oefeningen

  1. Leuk om dit voorbij te zien komen hier. Ik ben zelf een surfer en core training is een van de belangrijkste aspecten om fit te worden en goed te surfen. Indo boarden is erg leuk om te doen. Ik heb er zelf een gemaakt en gebruik ‘m regelmatig. In yoga komt trouwens heel veel core oefening bij kijken, erg goed voor je totale workout en stretch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *