Cardio voor of na krachttraining?

Cardio voor of na krachttraining?

Dit is een vraag die al jaren over het internet zweeft. Het antwoord? Doe je cardio na de krachttraining. Even kort waarom je beter aan cardio kunt doen na krachttraining dan ervoor. Je glycogeen spiegel (primaire energiebron) is op een normaal niveau wanneer je begint aan krachttraining. Door het doen van krachttraining verlaag je de glycogeenspiegel.

Wanneer je dus cardio doet na een krachttraining sessie kost het dus minder moeite om je secundaire energiebron (vet) aan te spreken. Je primaire energiebron is immers al voor een groot gedeelte ‘verbruikt’. Als je eerst cardio doet gebruik je een groot gedeelte van je primaire energiebron, iets wat je juist nodig hebt bij het doen van krachttraining. Let er echter wel op dat wanneer je cardio na krachttraining doet dat er een kans is dat je spieren gaat verbranden, een zogenaamde catabolische fase. Oplossing? Even een Whey shake tussendoor.



Wil je het echt goed doen, dan scheid je cardio en krachttraining helemaal van elkaar. Neem aparte dagen voor zowel krachttraining als cardio. Er zijn sporters die voorstander zijn van het in de ochtend trainen op een lege maag omdat het glycogeen niveau op dat moment zeer laag ligt. Je vetverbranding is op dat moment optimaal omdat direct je secundaire energiebron wordt aangesproken. Wederom is het verstandig om een Whey shake te nemen om spierafbraak zoveel mogelijk te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *