Spierpijn verhelpen en voorkomen

Spierpijn verhelpen en voorkomen

Spierpijn, een fenomeen waar iedere sporter vroeg of laat een keer meet e maken krijgt. Maar wat is spierpijn precies? In de basis zijn er twee soorten spierpijn; namelijk vroege spierpijn en verlate spierpijn. Vroege spierpijn is het branderige gevoel dat je hebt direct na een training. Dit branderige gevoel wordt veroorzaakt door melkzuur wat de vrije zenuwuiteinden lichtelijk prikkelt. Dit melkzuur is een afvalstof wat ontstaat doordat de spieren voedingsstoffen verbranden. (Melkzuur wordt voornamelijk geproduceerd bij een zuurstoftekort.)

Meestal krijg je pas 24 tot 48 uur later last van de zogenaamde verlate spierpijn. Deze spierpijn worden veroorzaakt door zeer kleine scheurtjes in je spieren. Die scheurtjes ontstaan wanneer je spieren een belasting te verduren krijgen die ze niet gewend zijn.



Voorkomen

Spierpijn is bijna niet te voorkomen als je jezelf constant wilt verbeteren in de sportschool. Je kan echter een aantal maatregelen nemen om te zorgen dat je de volgende dag niet barst van de spierpijn. Opwarmen en doorbloeding zijn daarbij de belangrijkste punten. Ga eerst even 10 minuutjes de benen losfietsen en doe een aantal rek en strek oefeningen om de doorbloeding te verbeteren.

Als je klaar bent met je workout is het verstandig ook een cooling down te doen. Nog even rekken en strekken. Na het sporten kan een massage ook helpen bij de doorbloeding. Warm houden kan eventueel met een middeltje wat aangebracht kan worden op de huid, zoals tijgerbalsem. Je spieren hebben ook baat bij een warm bad of een lekkere hete sauna na het sporten.

Wanneer je bijvoorbeeld spierpijn hebt in de borst dan is het verstandig die spieren even rust te gunnen. Minimaal 24-48 uur, of tot de spierpijn volkomen uit de spier is. Helemaal niets doen is ook niet goed, maar je mag de pijnlijke spier niet te zwaar belasten. Helemaal niet belasten betekent minder doorbloeding waardoor je nog langer last hebt van je spier.

Even kort wat je kunt doen aan spierpijn:

  • Opwarmen
  • Rekken en strekken
  • Cooling down
  • Massage
  • Warm houden
  • Rust houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *